Het reinigen van de leidingen

Nog te vaak worden er fouten gemaakt bij het reinigen van drinksystemen. Zorg voor een goede waterhygiëne door regelmatig te reinigen en te desinfecteren. Daarvoor bestaan verschillende producten. Een vaste routine biedt u zekerheid dat het systeem schoon is op het moment dat de medicatie begint. Zo voorkomt u tegelijk verstoppingen, smaakafwijkingen en maag-darmproblemen.

Voer ook na medicatie een extra reinging uit. Want veel medicijnen bevatten dragerstoffen, die kunnen zorgen voor een versnelde opbouw van een biofilm in het leidingsysteem. Spoel na medicatie eerst het drinksysteem onder hoge druk door en doseer dan een reinigingsproduct in de voorgeschreven dosering. Controleer zelf regelmatig de visuele waterkwaliteit.

Reinigings- en desinfecteringsproducten die bijdragen aan de waterhygiëne

Er zijn verschillende reinigings- en desinfectiemiddelen verkrijgbaar om het water schoon te houden, elk met een verschillende werking. Een overzicht:

Hoofdcomponent Werking
Waterstofperoxide.
  • Zorgt voor een bruisend effect, waardoor vuil los komt van de leidingwand.
  • Goede en effectieve reiniging, met name na medicatie.
  • Bij een sterke vervuiling kan bij leegstand een extra hoge dosering worden ingezet.
  • Merkmiddelen bevatten stabiliserende en desinfecterende component.
Chloor-
natriumhypochloriet.
  • Vrij sterk desinfecterend vermogen, dit neemt echter af bij een pH > 7,5.
  • Desinfecteert alleen aan de oppervlakte; vervuiling komt niet los uit het systeem.
  • Kans op geur- en smaakafwijkingen en ontstaan van schadelijke restcomponent.
Chloordioxide.
  • Krachtig desinfectiemiddel, dat ter plaatse uit 2 componenten wordt aangemaakt.
  • Continue lage dosering.
  • Desinfecterend vermogen is niet afhankelijk van de pH-waarde.
  • Geringe kans op geur- en smaakafwijkingen.
  • Houdbaarheid na aanmaak is ca. 1 maand.
Organische zuren.
  • pH-daling tot ca. 3,8, waardoor veel micro-organismen niet kunnen overleven.
  • Dosering is afhankelijk van de watersamenstelling; een te lage dosering kan leiden tot woekering van bepaalde micro-organismen.
  • Bevordert de maag- en darmgezondheid en zorgt voor betere technische resultaten.